Brand manual (versjon 04 designmanual)

01 Vår merkevare
02 Logo
03 Symbol
04 Farger
05 Typografi
06 Applikasjon
07 Verdiløfte
08 Personlighet
09 Tone of voice

Vår merkevare

Vår merkevare er mer enn bare en logo. Den inkluderer hele opplevelsen av Notto som en virksomhet. Fra vår visuelle identitet til hvordan vi snakker og opptrer. Vår merkevare er et viktig forretningsverktøy. Derfor er det viktig at hver og en av oss bidrar til å bringe den til liv.

En fornyende mester

Med tyngde, kunnskap, og erfaring på alle felt innen faget, nyter vi stor tillit i bransjen. Vi skal beholde og utvikle posisjonen vår videre ved å inspirere og utforske muligheter. Vi skal overgå kundens forventning til hva de trodde var mulig å få til. Vi tar initiativ, lytter og driver prosjektene fremover – helt fra idé til monterte løsninger.

Du skal bli begeistret av å jobbe med en mester.

Et avtrykk

02 Logo

Logoen er et av de viktigste elementene for vår merkevare.

Ordbildet er skrevet i profilfonten for å forsterke den visuelle profilen. Detaljene og formene i fonten gir en elegant og seriøs signatur.

Lys variant skal alltid bli brukt på mørke bakgrunner, mens den mørkegrønne og burgunderfargede varianten brukes på lyse bakgrunner.

Det er alltid logo med lysegrønn tekst på mørkegrønn bakgrunn som er standard, og med veldig få unntak skal man forholde seg kun til den.

Notto Logo AI-fil

Beskyttelsesområdet

Logoen skal alltid ha et minimums beskyttelsesområde fritt for andre elementer, dette er for å sørge for at den er godt synlig og lesbar.

Beskyttelsesområdet rundt logoen skal tilsvare høyden av ordbildet på alle sider, eller mer.

For å sikre at denne avstanden blir opprettholdt er logofilene lagret med beskyttelsesområdet.

Logo med slagord

Slagord plasseres over logo fra venstre.

Avstanden mellom slagord og logo skal være 1/3 av logohøyden.

Brukes når det lesbarheten er sikret.

Logo på bakgrunner

Vi unngår å bruke sekundære/alternative farger i største mulig grad, og beholder brand integrity og recognition gjennom konvekvent bruk av mørkegrønn bakgrunn, og lysegrønn tekst.

Om man absolutt må bruke en alternativ farge så er de tilgjengelige.

For å sikre god lesbarhet og et konsekvent uttrykk, er det viktig å bruke lys logo på mørke bakgrunner og omvendt.

Feil bruk av logo

  1. Unngå endring av fargen på elementer i logoen

  2. Ikke bruk logo sammen med symbol

  3. Unngå endring av logoen ved å dra, strekke, vri eller rotere den

  4. Mørk logo skal kun brukes på lyse bakgrunner

  5. Lys logo skal kun benyttes på mørke bakgrunner

  6. Ikke legg til effekter på logoen

Notto logo rund grønn på grønn

03 Symbol

Symbolet består av bokstaven N som er hentet fra hovedlogoen, hvor bokstaven er innringet.

Fargerregler er som med logo ellers. Alternative farger skal som hovedregel ikke brukes, men eksisterer ved behov.

Symbol brukes der hvor Notto allerede er presentert, eller kjent, eller tilstede.
Eksempler: Presentasjoner, klær, egne kanaler, favicon, o.l.

Notto Rund logo AI-fil

04 Farger

Profilfargene består av tre hovedfarger, fire underfarger i tillegg til svart og hvit.

Fargene kan kombineres på uttallige måter.

Profilfargene består av syv farger i tillegg til sort og hvit. Fargepaletten har et rolig og elegant utrykk med en kombinasjon av varme og kalde toner. Fargene kan kombineres på uttallige måter.

Mørkgrønn brukes alltid som tekstfarge på lyse bakgrunner. Notto hvit brukes som bakgrunnsfarge.

For flater eller seksjoner man ønsker skal skille seg ut brukes Notto sort eller beige.

(Gul, burgunder, rød og oransje kan brukes for å lage varierende innhold på blant annet sosiale medier, men brukes som regel ikke).

Farger.AI

*Alternativer i parentes

Hovedfarger

Notto Mørk Grønn

RGB
15 56 44

Hex
0F382C

CMYK
86 51 74 60

Pantone
5605 C

Folie
3M Scotchcal 100 and Controltac 180Cv2

Fir Tree Green 100-008 (Pantone 3308 C)
Forest Green 100-727 (Pantone 3305 C)

Notto Burgunder

RGB
105 16 18

Hex
691012

CMYK
32 98 93 50

Notto Lys Grønn

RGB
217 217 185

Hex
d9d9b9

CMYK
15 09 30 0

Pantone
614 C

Folie
3M Scotchcal 100 and Controltac 180Cv2

Dark Ivory 100-731
(Beige 100-119/5)

Notto Oransje

RGB
222 140 116

Hex
de8c74

CMYK
5 50 50 5

Notto Beige

RGB
255 247 231

Hex
fff7e6

CMYK
00 02 09 00

Underfarger

Notto Rød

RGB
185 42 38

Hex
b92a26

CMYK
20 97 100 10

Notto Gul

RGB
254 202 121

Hex
fdc979

CMYK
00 22 60 00

Notto Hvit

RGB
249 249 246

Hex
f9f9f6

CMYK
02 02 02 00

Notto Svart

RGB
39 39 30

Hex
27271E

CMYK
68 62 73 71

05 Typografi

Vår profilfont heter ABC Arizona Flare og er en moderne, men også tidløs serif font med delikate detaljer.

Fonten egner seg godt i stor skriftstørrelse da detaljene kommer godt frem.

For å skape et konsekvent og ryddig utrykk benytter vi kun fontvekten 'regular'.

Mørk grønn og svart er primær tekstfarge.

På mørke bakgrunner kan man bruke Oransje eller Lysgrønn for variasjon, der brand er godt etablert allerede. Ellers unngås denne variasjonen.

ABC Arizona Flare Regular

06 Applikasjon

Visittkort med slagord.

Sosiale Medier

Facebook som eksempel på sosiale medier.

Logo tydelig med skrevet Notto, ikke kun symbol.

Behagelig, luftige coverbilder som viser produktenes beste side.

T-Skjorte

Vest

Jakke

Sekk (Douchebag 30L)

Merch

Noen eksempler på hvordan merch kan designes med logo og slogan.

T-Skjorte

Vest

Jakke

Sekk (Douchebag 30L)

Merch

Noen eksempler på hvordan merch kan designes med logo og slogan.

Beachflagg

Totebag

Penn

Tekstmal

E-post signatur

Hvordan lage email signatur i Outlook

1. Lag en mail og klikk ‘Signature’ i menybaren, klikk deretter ‘Signatures’ for å lage ny signatur.

2. Når du har ‘E-mail Signature’ vinduet åpent, velg ‘New’ og skriv inn navnet på signaturen.

3. Kopier og lim inn signatur malen i vinduet, og bytt ut kontaktinformasjonen.

Mal for e-postsignatur ligger på serveren.

Logo 400x200

Teppe 85x150

Teppe 85x300

Dørmatter

Dørmatter fra Lecomatter AS

Matte til hovedinngang 85 x 150 cm

Matte til varelevering 85 x 300 cm

Farge C15 Dark green

Skrift Notto Lys grønn

Bestilles med vaskeavtale dobbelt sett.

VW ID3 (gammel)

VW XC40 (gammel)

VW Transporter (gammel)

VW ID BUZZ CARGO (gammel)

NY 2025

VW E-Up

VW ID3

VW XC40

VW Transporter

VW ID BUZZ CARGO

Bilfolie

Defineres ut fra form og farge. Primærlogo og slogan + primærfarge er ønskelig. Andre tilpasninger kan gjøres.

VW E-Up (gammel)

07 Verdiløfte

Notto skal oppleves bedre enn du forventet. Vi imponerer med fint håndlag. Vi er stolt over at tanker og ideer smelter sammen og kommer til sin rett ved håndverksmessig montering. Vi fornyer samtidig som vi balanserer funksjon og trivsel som bare en mester kan.

Vi tilbyr helhetlige løsninger som skal overgå forventningene dine. Ved å være kompromissløst opptatt av solid håndverk skaper vi en perfekt balanse mellom funksjon og trivsel.

08 Personlighet

Vi går inn i alle oppdrag med mål om å fornye og inspirere kunden med spennende løsninger. Vi viser med stolthet og trygghet hva vi kan, og ser muligheter kunden ikke har tenkt på. Som en mester vil vi alltid strekke oss langt i å imøtekomme kundens ønsker, men sier også i fra om andre løsninger ville fungere bedre. De som jobber med oss blir trygge på at vi tenker helhetlig, er nøyaktige og bli inspirert av vår nysgjerrighet på hva som er mulig å få til – hos Notto er det lite som ikke lar seg gjøre. Notto er fornyende, inspirerende og solid.

Fornyende

Nytenkende, nyskapende, original.

Vi liker å overraske oss selv. Det kan være å kombinere løsninger, vurdere nye, eller tenke nytt på gamle utfordringer. I tillegg er vi nysgjerrige på hva som skjer i faget vårt og følger med på trender og utvikling.

Inspirerende

Begeistrende, stimulerende, engasjerende.

Kundene vet ikke alltid hva de skal be om – vi viser dem hva som er mulig. Fornyelse og inspirasjon spiller sammen og gjør at vi skiller oss ut.

Solid

Ærlig, pålitelig, grundig.

Vi har vært i bransjen lenge og ryktet vi har opparbeidet fortjener vi. Som en mester er vi nøyaktige og leverer aldri slurvete arbeid.

09 Tone of voice

Vår merkevare er den eneste leverandøren av solskjerming, foliering og tekstiler som med ekspertkunnskap og nøyaktighet skaper helhetlige uttrykk. Vi hjelper prosjektledere å lykkes – ved å inspirere og utforske muligheter med vår unike fagkompetanse. Vi tilbyr helhetlige løsninger som skal overgå forventningene dine. Ved å være kompromissløst opptatt av solid håndverk skaper vi en perfekt balanse mellom funksjon og trivsel.

Vår tone of voice skal oppsummert ha elementer av varm rolig, moden og konvensjonell. Samtidig skal vi se mer personlighet fremover; mer energi, vennlighet, punch, være imøtekommende og oppfattet som frem i skoa.