
Brand manual (versjon 04 designmanual)
01 Vår merkevare
02 Logo
03 Symbol
04 Farger
05 Typografi
06 Applikasjon
07 Verdiløfte
08 Personlighet
09 Tone of voice
Vår merkevare
Vår merkevare er mer enn bare en logo. Den inkluderer hele opplevelsen av Notto som en virksomhet. Fra vår visuelle identitet til hvordan vi snakker og opptrer. Vår merkevare er et viktig forretningsverktøy. Derfor er det viktig at hver og en av oss bidrar til å bringe den til liv.
En fornyende mester
Med tyngde, kunnskap, og erfaring på alle felt innen faget, nyter vi stor tillit i bransjen. Vi skal beholde og utvikle posisjonen vår videre ved å inspirere og utforske muligheter. Vi skal overgå kundens forventning til hva de trodde var mulig å få til. Vi tar initiativ, lytter og driver prosjektene fremover – helt fra idé til monterte løsninger.
Du skal bli begeistret av å jobbe med en mester.
Et avtrykk
02 Logo
Logoen er et av de viktigste elementene for vår merkevare.
Ordbildet er skrevet i profilfonten for å forsterke den visuelle profilen. Detaljene og formene i fonten gir en elegant og seriøs signatur.
Lys variant skal alltid bli brukt på mørke bakgrunner, mens den mørkegrønne og burgunderfargede varianten brukes på lyse bakgrunner.
Det er alltid logo med lysegrønn tekst på mørkegrønn bakgrunn som er standard, og med veldig få unntak skal man forholde seg kun til den.
Beskyttelsesområdet
Logoen skal alltid ha et minimums beskyttelsesområde fritt for andre elementer, dette er for å sørge for at den er godt synlig og lesbar.
Beskyttelsesområdet rundt logoen skal tilsvare høyden av ordbildet på alle sider, eller mer.
For å sikre at denne avstanden blir opprettholdt er logofilene lagret med beskyttelsesområdet.
Logo med slagord
Slagord plasseres over logo fra venstre.
Avstanden mellom slagord og logo skal være 1/3 av logohøyden.
Brukes når det lesbarheten er sikret.
Logo på bakgrunner
Vi unngår å bruke sekundære/alternative farger i største mulig grad, og beholder brand integrity og recognition gjennom konvekvent bruk av mørkegrønn bakgrunn, og lysegrønn tekst.
Om man absolutt må bruke en alternativ farge så er de tilgjengelige.
For å sikre god lesbarhet og et konsekvent uttrykk, er det viktig å bruke lys logo på mørke bakgrunner og omvendt.
Feil bruk av logo
Unngå endring av fargen på elementer i logoen
Ikke bruk logo sammen med symbol
Unngå endring av logoen ved å dra, strekke, vri eller rotere den
Mørk logo skal kun brukes på lyse bakgrunner
Lys logo skal kun benyttes på mørke bakgrunner
Ikke legg til effekter på logoen
03 Symbol
Symbolet består av bokstaven N som er hentet fra hovedlogoen, hvor bokstaven er innringet.
Fargerregler er som med logo ellers. Alternative farger skal som hovedregel ikke brukes, men eksisterer ved behov.
Symbol brukes der hvor Notto allerede er presentert, eller kjent, eller tilstede.
Eksempler: Presentasjoner, klær, egne kanaler, favicon, o.l.
Notto Rund logo AI-fil
04 Farger
Profilfargene består av tre hovedfarger, fire underfarger i tillegg til svart og hvit.
Fargene kan kombineres på uttallige måter.
Profilfargene består av syv farger i tillegg til sort og hvit. Fargepaletten har et rolig og elegant utrykk med en kombinasjon av varme og kalde toner. Fargene kan kombineres på uttallige måter.
Mørkgrønn brukes alltid som tekstfarge på lyse bakgrunner. Notto hvit brukes som bakgrunnsfarge.
For flater eller seksjoner man ønsker skal skille seg ut brukes Notto sort eller beige.
(Gul, burgunder, rød og oransje kan brukes for å lage varierende innhold på blant annet sosiale medier, men brukes som regel ikke).
*Alternativer i parentes
Hovedfarger
Notto Mørk Grønn
RGB
15 56 44
Hex
0F382C
CMYK
86 51 74 60
Pantone
5605 C
Folie
3M Scotchcal 100 and Controltac 180Cv2
Fir Tree Green 100-008 (Pantone 3308 C)
Forest Green 100-727 (Pantone 3305 C)
Notto Burgunder
RGB
105 16 18
Hex
691012
CMYK
32 98 93 50
Notto Lys Grønn
RGB
217 217 185
Hex
d9d9b9
CMYK
15 09 30 0
Pantone
614 C
Folie
3M Scotchcal 100 and Controltac 180Cv2
Dark Ivory 100-731
(Beige 100-119/5)
Notto Oransje
RGB
222 140 116
Hex
de8c74
CMYK
5 50 50 5
Notto Beige
RGB
255 247 231
Hex
fff7e6
CMYK
00 02 09 00
Underfarger
Notto Rød
RGB
185 42 38
Hex
b92a26
CMYK
20 97 100 10
Notto Gul
RGB
254 202 121
Hex
fdc979
CMYK
00 22 60 00
Notto Hvit
RGB
249 249 246
Hex
f9f9f6
CMYK
02 02 02 00
Notto Svart
RGB
39 39 30
Hex
27271E
CMYK
68 62 73 71
05 Typografi
Vår profilfont heter ABC Arizona Flare og er en moderne, men også tidløs serif font med delikate detaljer.
Fonten egner seg godt i stor skriftstørrelse da detaljene kommer godt frem.
For å skape et konsekvent og ryddig utrykk benytter vi kun fontvekten 'regular'.
Mørk grønn og svart er primær tekstfarge.
På mørke bakgrunner kan man bruke Oransje eller Lysgrønn for variasjon, der brand er godt etablert allerede. Ellers unngås denne variasjonen.
ABC Arizona Flare Regular
06 Applikasjon
Visittkort med slagord.
Sosiale Medier
Facebook som eksempel på sosiale medier.
Logo tydelig med skrevet Notto, ikke kun symbol.
Behagelig, luftige coverbilder som viser produktenes beste side.
T-Skjorte
Vest
Jakke
Sekk (Douchebag 30L)
Merch
Noen eksempler på hvordan merch kan designes med logo og slogan.
T-Skjorte
Vest
Jakke
Sekk (Douchebag 30L)
Merch
Noen eksempler på hvordan merch kan designes med logo og slogan.
Beachflagg
Totebag
Penn
Tekstmal
E-post signatur
Hvordan lage email signatur i Outlook
1. Lag en mail og klikk ‘Signature’ i menybaren, klikk deretter ‘Signatures’ for å lage ny signatur.
2. Når du har ‘E-mail Signature’ vinduet åpent, velg ‘New’ og skriv inn navnet på signaturen.
3. Kopier og lim inn signatur malen i vinduet, og bytt ut kontaktinformasjonen.
Mal for e-postsignatur ligger på serveren.
Logo 400x200
Teppe 85x150
Teppe 85x300
Dørmatter
Dørmatter fra Lecomatter AS
Matte til hovedinngang 85 x 150 cm
Matte til varelevering 85 x 300 cm
Farge C15 Dark green
Skrift Notto Lys grønn
Bestilles med vaskeavtale dobbelt sett.
VW ID3 (gammel)
VW XC40 (gammel)
VW Transporter (gammel)
VW ID BUZZ CARGO (gammel)
NY 2025
VW E-Up
VW ID3
VW XC40
VW Transporter
VW ID BUZZ CARGO
Bilfolie
Defineres ut fra form og farge. Primærlogo og slogan + primærfarge er ønskelig. Andre tilpasninger kan gjøres.
VW E-Up (gammel)
07 Verdiløfte
Notto skal oppleves bedre enn du forventet. Vi imponerer med fint håndlag. Vi er stolt over at tanker og ideer smelter sammen og kommer til sin rett ved håndverksmessig montering. Vi fornyer samtidig som vi balanserer funksjon og trivsel som bare en mester kan.
Vi tilbyr helhetlige løsninger som skal overgå forventningene dine. Ved å være kompromissløst opptatt av solid håndverk skaper vi en perfekt balanse mellom funksjon og trivsel.
08 Personlighet
Vi går inn i alle oppdrag med mål om å fornye og inspirere kunden med spennende løsninger. Vi viser med stolthet og trygghet hva vi kan, og ser muligheter kunden ikke har tenkt på. Som en mester vil vi alltid strekke oss langt i å imøtekomme kundens ønsker, men sier også i fra om andre løsninger ville fungere bedre. De som jobber med oss blir trygge på at vi tenker helhetlig, er nøyaktige og bli inspirert av vår nysgjerrighet på hva som er mulig å få til – hos Notto er det lite som ikke lar seg gjøre. Notto er fornyende, inspirerende og solid.
Fornyende
Nytenkende, nyskapende, original.
Vi liker å overraske oss selv. Det kan være å kombinere løsninger, vurdere nye, eller tenke nytt på gamle utfordringer. I tillegg er vi nysgjerrige på hva som skjer i faget vårt og følger med på trender og utvikling.
Inspirerende
Begeistrende, stimulerende, engasjerende.
Kundene vet ikke alltid hva de skal be om – vi viser dem hva som er mulig. Fornyelse og inspirasjon spiller sammen og gjør at vi skiller oss ut.
Solid
Ærlig, pålitelig, grundig.
Vi har vært i bransjen lenge og ryktet vi har opparbeidet fortjener vi. Som en mester er vi nøyaktige og leverer aldri slurvete arbeid.
09 Tone of voice
Vår merkevare er den eneste leverandøren av solskjerming, foliering og tekstiler som med ekspertkunnskap og nøyaktighet skaper helhetlige uttrykk. Vi hjelper prosjektledere å lykkes – ved å inspirere og utforske muligheter med vår unike fagkompetanse. Vi tilbyr helhetlige løsninger som skal overgå forventningene dine. Ved å være kompromissløst opptatt av solid håndverk skaper vi en perfekt balanse mellom funksjon og trivsel.
Vår tone of voice skal oppsummert ha elementer av varm rolig, moden og konvensjonell. Samtidig skal vi se mer personlighet fremover; mer energi, vennlighet, punch, være imøtekommende og oppfattet som frem i skoa.